Nöjda arrangörer av Smaka på Trollhättan. Från vänster: Mathilda Sundberg, City Trollhättan, Maria Engström Weber, VD Visit Trollhättan Vänersborg, Anki Carlsson och Anna Nilsson, Trollhättans Stad. Nöjda arrangörer av Smaka på Trollhättan. Från vänster: Mathilda Sundberg, City Trollhättan, Maria Engström Weber, VD Visit Trollhättan Vänersborg, Anki Carlsson och Anna Nilsson, Trollhättans Stad.

Succé för Smaka på Trollhättan

Hybrideventet Smaka på Trollhättan blev en omedelbar succé! – En väldigt lyckad start på vår konceptutveckling för hybrida möten och evenemang i Trollhättan! Och det gav så mycket annat positivt, säger Anki Carlsson på Näringslivsenheten i Trollhättans Stad.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Tillsammans med Visit Trollhättan Vänersborg, City Trollhättan och näringslivet arrangerade Trollhättans Stad den första upplagan av ”Smaka på Trollhättan” den 21–22 maj. Det var ett fullspäckat arrangemang med matlagningstävlingar, matprat, cookalongs, ­underhållning, efterfestival och så vidare.

Och allt blev hur bra som helst.
– Vi är otroligt nöjda på så många plan! Det gav effekter som nya affärsmodeller, stärkt samverkan, nya affärer och kompetensutveckling – och givetvis stor marknadsföringseffekt då eventet sågs av 12 700 unika enheter, berättar Anna Nilsson från Näringslivsenheten, Trollhättans Stad

Plus för restauranger och handel

Smaka på Trollhättan uppfyllde också andra viktiga syften: att stötta lokala restauranger och handeln.
– Därför är det extra roligt när restauranger och handel vittnar om omsättningsökningar kopplat till evenemanget. Utöver detta så fick bristyrket kock ett stort fokus, vilket verkligen behövs då kockarna blivit än färre nu under pandemin, säger Anna Nilsson.
– Och till alla positiva effekter av Smaka måste vi naturligtvis också nämna de mjuka värden som skapades: glädje, stolthet och gemenskap, tillägger Anki Carlsson
– Ja, ett av många starka intryck var Zeina Mourtada (kocken som bland annat syns i TV4) som enligt avtalet skulle posta två inlägg, men gjorde 22 bara för att hon tyckte att upplägget var så lyckat och proffsigt i Trollhättan. Det var väldigt mycket kärlek i hennes inlägg, så det värmer lite extra gott, säger Anna Nilsson.

Blir det en uppföljning nästa år?

– Vår ambition är absolut att det ska bli det och förhoppningsvis kommer vi att kunna kombinera det fysiska med det digitala ännu mer då vi vill kunna duka upp för Smaka på Trollhättan på vårt nya torg nästa år, avslutar Anki Carlsson.

Om ni missade Smaka på Trollhättan kan ni se det här: https://www.smakapatrollhattan.se

Senast granskad 2021-06-14 av REBLJU