PLATSVARUMÄRKET INTROLLHÄTTAN
OM VARUMÄRKET inTROLLHÄTTAN?
Vi är många i Trollhättan som älskar den här platsen. Vi vill sälja in den till folk och företag. Det gör vi med gemensamma krafter under varumärket inTROLLHÄTTAN. Detta koncept ska marknadsföra och öka Trollhättans attraktionskraft. Hit vill vi locka människor med framtidsdrömmar, som vill investera, starta företag, arbeta, studera, bo, besöka och aktivera sig i en kreativ och vacker miljö.
Vad vill du veta mer om?
Vi har bestämt oss, vi vill berätta för fler om vår fantastiska plats Trollhättan i syfte att attrahera hit etableringar, investeringar, kompetens och besökare. För att kunna göra det har vi tagit fram ett platsvarumärke, en logga, som vi alla kan använda när vi ska berätta om Trollhättans styrkor för personer som inte varit här eller vill veta mer om vår plats.
Ett tydligt platsvarumärke kan även öka lokal sammanhållning och skapa en positiv känsla av tillhörighet för oss invånare. Det skapar stolthet och därmed även bra ambassadörer.
Det är nämligen en stor vinst i att vi är många som berättar om hur bra Trollhättan är att bo, verka, leva och besöka.
Vårt platsvarumärke är inTROLLHÄTTAN.
In handlar om att peka mot Trollhättan. Det är i Trollhättan det händer. Det är i Trollhättan det finns en framtid, möjligheter och en massa glädje. In spelar också på begrepp som:
Industri
Innovation
Inspiration
samt det kända lokala varumärket Innovatum
Varför in istället för i?
Trollhättan har ett osedvanligt internationellt näringsliv för en stad av vår storlek. Cirka 140 företag har internationella kopplingar som ägare eller ingår i internationella koncerner. Vår högskola attraherar många internationella studenter och allt detta sammantaget med oss invånare så blir vi en internationell stad som kan väcka intresse internationellt.
inTrollhättan kan alltså betraktas som det externa och utåtriktade varumärket som alla vi som är verksamma på platsen kan använda för att marknadsföra och öka Trollhättans attraktionskraft. Det syftar till att locka hit människor med framtisddrömmar, som vill investera, starta företag, arbeta, studera, bo eller besöka
För att hålla ihop varumärket på ett trovärdigt, attraktivt och tydligt sätt kommer här ett antal förhållningsregler och tips kring logotyp, typsnitt och färger. Dessa grafiska riktlinjer gäller för all marknadsföring som görs i inTrollhättans namn.
inTrollhättans logotyp kan användas i följande tre varianter:
- Huvudlogotyp
- Konceptlogotyp
- Samprofilering med din logo
Huvudlogotypen används när inTROLLHÄTTAN är ensam avsändare och inte är kopplad till någon specifik kamanj/tema, verksamhet eller evenemang.
Den ser ut så här:
'
Du kan ladda ner vår logotyp här.
inTrollhättan har två profiltypsnitt, Poppins och Barlow.
Poppins används i rubriker och Barlow används i löpande text. Båda typsnitten kan laddas ned gratis på fonts.google.com.
Poppins
Poppins är vårt rubriktypsnitt som används i alla typer av rubriker samt vid skapandet av inTrollhättans konceptlogotyper. Typsnittet förmedlar modernitet och är ett utmärkt rubriktypsnitt eftersom det tar stor plats och är lätt att läsa på avstånd. I huvudrubriker ska Poppins Bold användas i versaler.
Ladda ner Poppins här (Extern länk: Google Fonts)
Barlow
I löpande text används vårt brödtypsnitt - Barlow. Typsnittets kondenserade uttryck skapar en bra kontrast mot det bredare rubriktypsnittet. Barlow har bra läsbarhet och både på skärm och i tryck. Detta är särskilt viktigt i längre texter. Barlow är även det typsnitt som Trollhättans Stad har i sin grafiska profil.
Används för att förtydliga en styrka Trollhättan har eller för en kampanj eller
ett specifikt tema. Exemplet ”Future” byts ut för att passa ändamålet.
Hur skapar man en konceptlogotyp
Ordet ska skrivas med versaler i typsnittet Poppins Bold som hämtas gratis på www.fonts.google.com.
Ordet ska knipas -20 och tillämpa metrisk kerning. Därefter kan bokstäverna kernas var för sig för att skapa en jämn ordbild. Det är viktigt att avståndet mellan de två textraderna
blir rätt. Om du utgår från huvudlogotypen i svgformat kommer avståndet vara 73,5px.
I det fall där ordets längd passerar ”Ä” i Trollhättans ordbild kan radavståndet ökas till 80px. För att vara säker på att avståndet blir rätt kan man utgå från en tidigare konceptlogotyp. Storleken på texten ska vara detsamma som i Trollhättans ordbild. Om du utgår från huvudlogotypen i svg-format är teckenstorleken 260 pt.
Konceptlogotypen är inte begränsad till enbart ett ord, man kan även använda sig av korta fraser. Om frasen blir längre än Trollhättans ordbild ska den delas upp på två eller fler rader. Se exempel nedan:
inTrollhättans färgpalett är en begränsad version av Trollhättans Stads färger. Den svarta färgen används huvudsakligen som bakgrundsfärg och knyter samman till det svarta på hemsidan för igenkänning.
Övriga färger kan användas som textplattor, ikoner eller när man vill dra uppmärksamhet till något särskilt. På webben används endast de ljusare versionerna av färgerna.
Kombinera gärna färgerna med varandra, men säkerställ att det blir en bra mix där ingen färg tar över för mycket samt att det blir en bra läsbarhet.
Ibland kan det vara aktuellt för inTrollhättans logotyp att synas ihop med andra företag och samarbetspartners. Beroende på syfte och yta så kan loggan användas på olika vis.
Det viktigaste är att logotypen kommer till sin fulla rätt och inte ligger för nära andra logotyper eller grafiska element.
- När inTrollhättan inte är huvudsaklig avsändare kan logotypen läggas något mindre i hörnet. På exempelvis en annons eller bilfoliering.
- För att tydligt kommunicera samarbetet kan ett tunt streck läggas mellan de två logotyperna. Vid liggande format ska streckets höjd vara en tredjedel av bredden på inTrollhättans ordbild.
- Vid stående format ska strecket vara hälften så långt som inTrollhättans ordbild.
- Om satsytan är väldigt liten kan strecket tas bort. Men försök i största möjliga mån att undvika detta. När logotyperna placeras ovanför varandra liknar det vår konceptlogotyp, vilket kan skapa förvirring kring hur konceptet ska användas.
Der är redan flera verksamheter och evenemang som börjat använda konceptet med samprofilering. Se några exempel nedan.