Drönarbild över vattnet norrut vid Stallbackabron

Nu lanseras platsvarumärket inTrollhättan

Nu lanserar Trollhättan sin satsning för att marknadsföra sig i Sverige och världen. Satsningen heter inTrollhättan och presenteras för trollhätteborna under hösten 2023.

inTROLLHÄTTAN

 

- Nu har vi äntligen ett stabilt varumärke som gör att vi kan marknadsföra Trollhättan för omvärlden, säger Peter Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

 

Konceptet inTrollhättan bjuder in alla som vill vara med att sälja Trollhättan till omvärlden. inTrollhättan verkar för fler besökare, nya Trollhättebor och att nya bolag ska hitta hit med spännande idéer och nya arbetstillfällen. Satsningen har fått ett fint mottagande och många lokala näringsidkare har redan valt att koppla sig till inTrollhättan. 

 

- Vi har verkligen fått en flygande start med inTrollhättan. Redan första veckan har flera olika företag hört av sig som vill bidra till satsningen och vara med och stärka inTrollhättan genom att berätta att de finns på just inTrollhättan, säger Anna Nilsson, näringslivsutvecklare.

 

- Samprofileringen tycker vi är särskilt viktig för att detta ska kunna bli det ”tillsammansarbete” som platsmarknadsföring faktiskt innebär, fortsätter Anna Nilsson.

 

Ett strategiskt koncept

Platsvarumärket har tagit ungefär ett år att utveckla och resultatet är specialdesignat för att klara av en stor bredd av utmaningar. Allt från att attrahera företag, kompetens och besökare till till Trollhättan. Både nationellt och internationellt.

 

- Med inTrollhättan har vi ett strategiskt koncept för att möta konkurrensen om både företag och kompetens. Konkurrensen är stenhård där ute så vi behöver vässa oss för att kunna fortsätta vara en stad som attraherar etableringar och arbetstagare, säger Peter Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

 

För konceptet har det tagits fram en egen hemsida, introllhattan.se. Även om den är byggd i Trollhättans Stads webbplattform så är den ett skyltfönster för hela Trollhättan riktad till de specifika målgrupperna. På sajten finns även en verktygslåda för alla som är verksamma i Trollhättan och vill veta mer om färg, form och användande av loggan.

 

2024 går satsningen med inTrollhättan in i nästa fas som syftar till att synas externt i väl valda sammanhang. Just nu pågår undersökningar och analys kring kampanjmetod, budskap och medieval.

För mer information och intervju

 

Peter ErikssonPeter Eriksson
Kommunstyrelsens ordförande | Trollhättans Stad
peter.eriksson@trollhattan.se
+46 701 64 24 80

Anna NilssonAnna Nilsson
Näringslivsutvecklare  |  inTrollhättan
anna.nilsson@trollhattan.se
+46 722 02 95 39