
Tomträtter Småhus
En tomträtt innebär rätt att använda marken utan att äga den, under obestämd tid. Detta innebär möjlighet att nyttja, belåna och överlåta marken. I Trollhättan finns idag ca 1 200 tomträtter där den som nyttjar marken betalar en avgift i form av årlig avgäld. Tomträttsinnehavare får friköpa marken.
Så fungerar en tomträtt
Du som har en tomträtt betalar varje kvartal en avgift, en så kallad tomträttsavgäld till Trollhättans Stad för att du nyttjar marken. Tomträttsavgälden räknas utifrån taxeringsvärdet på marken som fastställs av Skatteverket.
Tomträttsavgälden är avdragsgill i deklarationen och Trollhättans stad lämnar årligen kontrolluppgifter till Skatteverket för inbetald avgäld.
Så bestäms avgälden
Tomträttsavgälden bestäms för tio år i taget. Andra perioder än tio år kan förekomma.
Ett år innan avgäldsperioden går ut ska Trollhättans Stad och tomträttsinnehavaren teckna ett tilläggsavtal för den kommande avgäldsperioden. Då bestäms vilken tomträttsavgäld, avgift, innehavaren ska betala för nästa avgäldsperiod. Tomträttsavgälden styrs till största delen av marktaxeringsvärdet. Reglering av tomträttsavgäld sker enligt gällande lagstiftning.
Om överenskommelse inte kan nås senast ett år innan den nya avgälden ska gälla skickar Trollhättans Stad in en stämningsansökan till domstolen för en opartisk bedömning.
Så beräknas avgälden
Tomträttsavgälden beräknas på aktuellt marktaxeringsvärde.
Avdrag görs för anlagd trädgård på 10 %.
Ytterligare avdrag på 110 000 kronor görs för vatten- och avloppsanläggning
Den nya avgälden blir 3 procent av beloppet som räknats ut, vilket är räntesatsen.
Ny avgäldsperiod
När det är dags för en ny avgäldsperiod skickar Trollhättans Stad ut information och tilläggsavtal med den nya tomträttsavgälden. När tomträttsinnehavaren har skickat tillbaka påskrivna avtal, skickar Trollhättans stad det nya tilläggsavtalet för inskrivning hos Lantmäteriet. Efter inskrivning skickar Trollhättans Stad ett av tilläggsavtalen till tomträttsinnehavaren.
Överlåtelse av tomträtt
Vid ägarbyte såsom köp, försäljning, bodelning, gåva eller liknande ska kopia av överlåtelsehandlingen skickas till Trollhättans Stad. Fastighetsmäklaren hjälper oftast till med detta när försäljningen går via dem, men det är säljarens ansvar att handlingarna når Trollhättans Stad. Det är viktigt att vi får information om ägarbyte så att fakturan på tomträttsavgälden går till rätt person. Överlåtelsehandling / köpekontrakt mejlas till: tomtratter@trollhattan.se
Friköpa tomträtt
Friköpsbeloppet baseras på aktuellt marktaxeringsvärde. Skatteverket fastställer nya marktaxeringsvärde för småhus vart tredje år. Nytt beslut på marktaxeringsvärde kom senast 2024.
Så beräknas friköpsbeloppet:
Friköpsbeloppet beräknas på 85 % av aktuellt marktaxeringsvärde.
Därefter görs avdrag för anlagd trädgård på 10 % av reducerat marktaxeringsvärde.
Ytterligare avdrag på 110 000 kronor görs för vatten- och avloppsanläggning.
Så här gör du om du vill friköpa din tomträtt
Du lämnar in en skriftlig begäran via mejl till tomtratter@trollhattan.se Du kan även begära att friköpa din tomträtt via ett vanligt brev. Begäran ska innehålla fastighetens beteckning och ditt/era personuppgifter.
Ansökan hos Lantmäteriet efter friköp av tomträtt
På Lantmäteriets hemsida finns blanketten Ansökan efter friköp av tomträtt. Denna blankett använder du för att söka lagfart, ta bort (döda) tomträtt, ta bort (döda) inteckningar samt ny inteckning. På deras hemsida finns mer information om detta samt stämpelskatt och deras avgifter. Lantmäteriets hemsida
Lagfart
Lagfart ska sökas inom tre månader efter tillträdesdagen, detta gör du hos Lantmäteriet.
Dödning av tomträtt
Som köpare av en tomträtt är du skyldig att hos Lantmäteriet ansöka om så kallad dödning av tomträtten.
Inteckningar
För att dödning av tomträtten ska kunna ske måste tomträtten vara fri från belastningar det vill säga inteckningar (såsom pantbrev) som är inskrivna i tomträtten. Pantbrev kan finnas i papper och som datapantbrev. Obelånade pantbrev handläggs av Lantmäteriet och om det finns belånade pantbrev vänder du dig till din bank där lånet finns så hjälper de dig. Anledningen till att befintliga pantbrev först ska tas bort (dödas) och därefter återskapas (ny inteckning) är att när pantbrevet skrevs grundades det på en tomträtt det vill säga du ägde huset och kommunen ägde marken. Efter friköpet ska det på det nya pantbrevet skrivas att du äger både huset och marken.