Bygga nytt flerbostadshus
Om du vill bygga ett nytt flerbostadshus behöver du alltid bygglov.
Steg 1 – Ta reda på vad som gäller för ditt bygglov
Steg 2 – Ta fram underlag för din ansökan
När du förbereder ditt underlag är det viktigt att se till att ritningarna är fackmannamässigt ritade. Det innebär att de ska:
- vara ritade med linjal och använda svarta linjer på en vit bakgrund. Undvik att använda rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
- innehålla måttangivelser (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter och minst en decimal.
- vara skalenliga och försedda med en skalstock, ett måttsatt streck som visar ritningens skala, så att korrektheten i skala och mått enkelt kan verifieras. Du ska också ha med en norrpil och väderstreck så vi vet hur byggnaden ska placeras i förhållande till omgivningen.
Obs! Om du skickar in ritningarna digitalt ska de levereras i PDF-format.
Dessa handlingar behöver du lämna in tillsammans med din ansökan:
En situationsplan är en karta som visar fastigheten ovanifrån så att det går att se var byggnaden ska placeras och hur nära tomtgräns den ska vara.
- Situationsplanen ska vara ritad på en nybyggnadskarta.
- Från tomtgränsen ska du rita in tre vinkelräta avstånd till byggnaden som låser byggnadens placering.
- Byggnadens yttermått ska finnas med.
- Byggnadens färdiga golvhöjd ska vara med.
- Situationsplanen ska visa infart och parkering.
- Situationsplanen ska visa befintliga byggnader på tomten. Om någon byggnad ska rivas ska du markera det exempelvis genom att skriva ”byggnad som rivs”
- Situationsplanen ska visa eventuella plank och murar och dessa ska vara måttsatta med längdmått.
- Underlaget får vara max två år, det vill säga att det inte får ha gått mer än två år sedan du beställde underlaget.
- Du får inte ändra något på kartan du beställer från kommunen, till exempel ta bort kommunens logotyp, utan bara lägga till det du ska bygga.
En planritning visar själva byggnaden uppifrån så att det går att se hur byggnaden ska vara utformad och användas, till exempel om det är en gäststuga, ett garage eller växthus.
- Planritningarna ska redovisa utvändiga mått, vara möblerade och i skala 1:100. Om utrymmet till exempel ska vara förråd räcker det att skriva ”förråd” i utrymmet.
- Det ska finnas en planritning för samtliga våningsplan.
- Alla dörrar och fönster ska vara inritade skalenligt och stämma med fasadritningen.
- Det ska finnas en markering som visar var snittet är taget för sektionsritningen.
- Det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) på ritningen.
Fasadritningarna är till för att visa byggnadens fyra sidor sett rakt framifrån.
- Fasadritningar ska vara i skala 1:100 och visa byggnaden från alla väderstreck, väderstrecken ska stå med vid sin respektive fasad.
- Ritningarna ska visa hur marknivåerna ser ut nu och hur de kommer att se ut efter byggnation. Marklinjer ska redovisas till tomtgräns eller till där befintliga och kommande marknivåer möts. Om marknivåerna inte ändras behöver du skriva det tydligt på fasadritningen tillsammans med en redovisning av befintlig marklinje.
- Fasadritningarna behöver inte vara måttsatta, men det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan).
En sektionsritning är en genomskärning genom byggnaden och ska visa hur den är uppbyggd med till exempel våningar, vind och källare.
- Sektionsritningar ska vara måttsatta och i skala 1:100.
- Den ska visa takvinkel, rumshöjd och nockhöjd.
- Den ska visa färdig golvhöjd.
- Den ska visa hur byggnaden ansluter till marken.
Det ska finnas skalangivelse och skalstock som är ett måttsatt skalstreck som visar skalan på ritningen.
I vissa fall måste du också lämna in:
En markplaneringsritning är baserad på kommunens kartunderlag och visar var du kommer göra utfyllnader eller schaktningar.
- Om du ska bygga slänter behöver du markera var de ska vara.
- Skriv in nya plushöjder jämte de befintliga så att det tydligt står vilken markhöjd som är befintlig och vilken som är ny.
- Du ska visa plushöjder på färdig mark vid parkering, vid gångväg och vid entré, samt byggnadens färdiga golvhöjd.
- Du ska visa eventuella stödmurar och plank. Det ska framgå plushöjder för mark och överkant på stödmuren, murens placering samt avstånd från mur till fastighetsgräns.
- Om du ska göra stora markförändringar kan du ibland behöva skicka in separata marksektioner.
- Om marksektioner är nödvändiga behöver du markera var sektionsritningarna är tagna på markplaneringsritningen.
Till bruttoarean räknas arean av alla våningsplan som går att mäta, inklusive ytterväggar, hål för trappa, inglasat uterum etc. Vid snedtak räknas inte bruttoarean hela vägen fram till väggen, utan du ska endast räkna till och med 0,60 meter utanför den linje där rumshöjden är 1,90 meter.
Beskrivning av till exempel räddningsvägar och uppställningsplatser, samt principer för utrymning från byggnaden.
En parkeringsredovisning beskriver hur parkeringsfrågan ska lösas i förhållande till antal lägenheter och boende. Bland annat ska en angöringsplats för bilar finnas och parkeringsplatser för rörelsehindrade ska kunna ordnas efter behov inom 25 meters gångavstånd från en tillgänglig och användbar entré. Antal parkeringsplatser för rörelsehindrade bör dimensioneras med hänsyn till avsedd användning eller antal bostäder och långsiktigt behov.
Du ska även markera parkeringsplatserna tydligt på situationsplanen och markplaneringsritningen.
Utlåtande ska göras för både tomten och byggnaderna av en person som är certifierad och sakkunnig.
En bullerutredning visar bland annat om ljudnivåerna vid huset klarar de riktvärden som finns om din fastighet ligger utanför detaljplan och nära järnväg eller större väg.
En dagsljusutredning behövs om du inreder en källare eller vind för att visa så att rummen får tillräckligt med dagsljus.
Obs! Tänk på att ytterligare handlingar kan behövas i det enskilda ärendet. I så fall kommer vi kontakta dig när vi börjat granska ärendet.
Några sista saker att tänka på när du bygger nytt
- När du gör en ansökan kommer vi att fråga efter vad för material och färg du har på tak, väggar, dörrar och fönsterkarmar. Se till att ha NCS-, eller RAL-koden för det redo.
- Du kan behöva anlita en sakkunnig för att visa att byggnaden uppfyller speciella krav, till exempel för tillgänglighet, kulturvärden eller brandskydd. Utredning eller ett intyg från sakkunnig lämnar du då in till din ansökan. Du hittar behöriga sakkunniga på certifieringsorganens webbplatse
- För att bygga ett nytt flerbostadshus behöver du anlita en kontrollansvarig och lämna in den uppgiften i din ansökan.Läs mer om kontrollansvariga på Boverket. Du hittar behöriga kontrollansvariga på certifieringsorganens webbplatser: Hitta kontrollansvarig (RISE) och Hitta kontrollansvarig (Kiwa).
- Om din fastighet ligger inom kulturmiljö eller i sig är kulturhistorisk värdefull så kan du behöva lämna mer uppgifter om hur åtgärden ska anpassas till miljön. Till exempel kan du behöva lämna in olika detaljritningar eller en antikvarisk förundersökning. På kommunens karta kan du se om din fastighet ligger inom kulturmiljö eller är kulturhistoriskt värdefull.
- För att börja bygga behöver du också ha ett startbesked som du får efter att vi tillsammans har haft ett tekniskt samråd.
- Det ska finnas låsbara utrymmen för förvaring av säsongsutrustning nära lägenheterna. Det ska också finnas utrymme för förvaring av till exempel cyklar, barnvagnar och rullatorer.
- Det ska finnas ett utrymme för att ta hand om avfall från boende i fastigheten.
- Om bostadshuset ska ha fler än tio parkeringsplatser behöver du se till att det finns ledningsinfrastruktur för laddstolpar till alla platserna.
- Om din fastighet ligger inom strandskyddat område kan du behöva ansöka om dispens från strandskyddet.
Steg 3 – Skicka in din ansökan
Nu är du redo att skicka in din ansökan, använd vår e-tjänst.
Vad kostar det?
Avgiften varierar beroende på byggnadens storlek och kan bli från 43 428kr (200 kvm) till 347 347 kr (om du bygger 5 000 kvadratmeter).
Kostnad för karta, eventuell utstakning och lägeskontroll samt eventuell planavgift är inte inräknat.