Lyssna
Flygbild över centrum.

Lägenhetsregistret

Enligt lagen om lägenhetsregister ska fastighetsägare lämna uppgifter till kommunen om sådana förändringar i lägenhetsbeståndet som föranleder ändringar eller kompletteringar i registret.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Helgfria vardagar, måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Nybyggnad, ändring eller rivning av bostadshus föranleder nästan alltid ändring/komplettering av lägenhetsregistret och det är fastighetsägaren som ska rapportera in uppgifterna. 1 september 2010 överfördes uppdraget att hålla registret aktuellt till Trollhättans Stad och därmed ska all rapportering avseende bostadshus belägna i Trollhättans kommun i fortsättningen ske till Samhällsbyggnadsförvaltningen via en E-tjänst.

Eftersom uppgifterna som ska rapporteras inte är lika för småhus och flerbostadshus behöver man i E-tjänsten ange om det är småhus eller flerbostadshus det gäller.

  • Småhus gäller för en– och tvåbostadshus samt fritidshus.
  • Flerbostadshus gäller för hus med fler än två bostäder inkl. specialbostäder. 

E-tjänst Ajourhållning av lägenhetsregistret

Senast en månad efter färdigställande ska den uppdaterade informationen vara oss tillhanda. 

För mer information om lägenhetsregister kommer här några länkar:
Adressfrågor
Lägenhetsregistrets syfte och innehåll
Lag om lägenhetsregister

Senast granskad 2025-02-12 av REBGUS