
Lägenhetsregistret
Enligt lagen om lägenhetsregister ska fastighetsägare lämna uppgifter till kommunen om sådana förändringar i lägenhetsbeståndet som föranleder ändringar eller kompletteringar i registret.
Nybyggnad, ändring eller rivning av bostadshus föranleder nästan alltid ändring/komplettering av lägenhetsregistret och det är fastighetsägaren som ska rapportera in uppgifterna. 1 september 2010 överfördes uppdraget att hålla registret aktuellt till Trollhättans Stad och därmed ska all rapportering avseende bostadshus belägna i Trollhättans kommun i fortsättningen ske till Samhällsbyggnadsförvaltningen via en E-tjänst.
Eftersom uppgifterna som ska rapporteras inte är lika för småhus och flerbostadshus behöver man i E-tjänsten ange om det är småhus eller flerbostadshus det gäller.
- Småhus gäller för en– och tvåbostadshus samt fritidshus.
- Flerbostadshus gäller för hus med fler än två bostäder inkl. specialbostäder.
E-tjänst Ajourhållning av lägenhetsregistret
Senast en månad efter färdigställande ska den uppdaterade informationen vara oss tillhanda.
För mer information om lägenhetsregister kommer här några länkar:
Adressfrågor
Lägenhetsregistrets syfte och innehåll
Lag om lägenhetsregister