För att vi ska må bra är det viktigt att maten håller den kvalitet den ska i affären eller på restaurangen. I Trollhättan finns det ungefär 450 verksamheter som hanterar livsmedel på något sätt. Samhällsbyggnadsförvaltningen kontrollerar de som säljer, tillagar eller serverar livsmedel. Målet är att du som konsument inte ska bli matförgiftad. Du ska också kunna känna dig trygg och inte bli lurad av felaktiga menyer eller märkningar.
Matförgiftning
Misstänker du att du blivit matförgiftad bör du kontakta Samhällsbyggnadsförvaltningen så fort som möjligt. Använd gärna vår e-tjänst för att anmäla din matförgiftning.
Vi tillbringar mycket stor del av vår tid inomhus. Så det är viktigt att vår inomhusmiljö är bra för att vi ska må bra. Ibland uppstår det problem. Det kan vara dålig luft, för kallt eller varmt eller något annat som ställer till det.
Samhällsbyggnadsförvaltningen kontrollerar offentliga lokaler som till exempel skolor och idrottsanläggningar. Vi besöker även verksamheter där människor får vård eller behandling, till exempel frisörer. Vi kontrollerar så att inomhusmiljön och hygienen inte riskerar att skapa problem för de som besöker lokalerna.
Vill du veta mer om inomhusmiljö i bostäder och vad du kan göra om du får problem, så läs mer på vår hemsida:
Du kan lämna in klagomål på livsmedelshantering som inte har direkt koppling till att någon blivit sjuk. Det kan till exempel vara om du har sett någonting som du tycker är dålig hantering av livsmedel eller ser någonting som inte stämmer. Det kan handla om att livsmedel förvaras för varmt, att det är smutsigt i köket eller att information om maten inte stämmer med det du fått på tallriken. När du skickar in ett klagomål på livsmedelshantering tas det emot och hanteras av Livsmedelsenheten. Du kan lämna ditt klagomål anonymt. Lämnar du inga kontaktuppgifter kan vi inte ge dig återkoppling på hur det går i ärendet. Det finns också en risk att vi inte kan gå vidare i ärendet, då vi ibland behöver ställa kompletterande frågor för att kunna gå vidare.
Livsmedelsinspektörerna gör en bedömning av klagomålet. Beroende på klagomålets karaktär och allvarlighetsgrad så gör inspektörerna en extra inspektion, följer upp klagomålet vid nästa ordinarie inspektion alternativt kontaktar verksamheten och informerar/diskuterar klagomålet med de ansvariga. Livsmedelsinspektörerna gör en bedömning av klagomålet. Beroende på klagomålets karaktär och allvarlighetsgrad så gör inspektörerna en extra inspektion, följer upp klagomålet vid nästa ordinarie inspektion alternativt kontaktar verksamheten och informerar/diskuterar klagomålet med de ansvariga. Om du vill berätta om dina eller någon annans hälsouppgifter, så som matförgiftning eller allergisk reaktion så ska du använda våra e-tjänster istället.