Framgångsrik start på rekryteringskampanj
"Vi behöver dig" heter kampanjen som mjukstartade i fredags, för att få in extrapersonal i kommunala verksamheter. Gensvaret har varit mycket stort!
I fredags mjukstartade rekryteringskampanjen ”Vi behöver dig” för att få in extrapersonal till kommunens verksamheter. Det är en förberedelse för ge kommunal service även om sjukfrånvaron blir högre på grund av virussjukdomen covid-19. Behovet förväntas inom kommande veckor att bli stort i flera verksamheter, inte minst inom vård och omsorg.
– Det har varit ett enormt gensvar! Många har hört av sig och vill hjälpa till, det är vi tacksamma för. Vi har redan fått in 370 ansökningar, vilket är fantastiskt, berättar Elisabeth Funck, personalchef.
Intervjuer sker löpande och lämpliga kandidater matchas mot de behov som finns i olika verksamheter. Inom omsorgsförvaltningen är förberedelserna igång.
– Vi jobbar just nu med en förenklad introduktion för att snabbt kunna få in fler medarbetare i våra verksamheter. Det pågår även ett samordningsarbete kring hur vi kan använda volontärer i verksamheterna, säger Jane Johansson, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen.
– Just nu har många företag, särskilt inom besöksnäringen, fått helt andra förutsättningar och minskar sin personalstyrka. Att vi inom Trollhättans Stad har ett behov av att snabbt anställa personal, kan då bli en bra möjlighet både för oss och för den arbetssökande, konstaterar näringslivschef Helena Kortered.
Senast granskad 2020-04-01 av KLALIW