Ny besöksnäringsstrategi pekar ut 6 fokusområden
Kommunstyrelsen har antagit en ny besöksnäringsstrategi. Den är ett verktyg för alla som verkar inom besöksnäringen, och visar på en tydlig riktning hur Trollhättans Stad kommer att satsa på specifika fokusområden under nästkommande åtta år.
– Genom att arbeta aktivt och målmedvetet med strategins alla delar så hoppas vi att kunna skapa ännu mer stolthet för oss som redan bor här, locka fler besökare och slutligen inspirera fler att vilja bo, verka och leva i Trollhättan, säger Anki Carlsson, ansvarig för Besöksnäringsfrågor, Näringslivsenheten Trollhättans Stad.
Besöksnäringsstrategin är en grund för hur Trollhättans Stad ska arbeta med frågor som rör utveckling och tillväxt för besöksnäringen, och hur man ska stärka attraktionskraften för staden som plats för besökare.
Fokusområden
Den pekar ut sex fokusområden, bland annat Nature-& OutdoorTourism. Och en reseanledning som växer sig allt starkare är upplevelser och aktiviteter kopplade till hälsa, motion, och friluftsliv. Finns dessa upplevelser dessutom i närheten av varandra är det ett stort plus. Trollhättans unika geografiska läge med varierande natur- och kulturupplevelser, som ligger endast ett stenkast från stadskärnan, har en otrolig potential inom detta segment.
– Vi har under en längre tid arbetat med att utveckla stadskärnan, friluftsliv och vandringsleder och kan numera erbjuda fantastiska möjligheter för såväl våra invånare som besökare, säger stadsdirektör Said Niklund.
Trailhättan och Unesco
Ett av koncepten är Trailhättan, som består av ett stort antal spännande leder för vandring, löpning och Mountainbike. Dit kan vi också snart räkna in Ekopark Halle- och Hunneberg, en del av Geoparken i Västra Götaland som har utsetts till Sveriges första globala Unesco geopark.
– Det skapar ytterligare möjligheter för att attrahera besökare inom just Nature-& Outdoorsegmentet, fortsätter Said Niklund.
Ser fram att emot att börja arbetet
– Det ska bli otroligt kul att nu på allvar få börja arbeta med våra fokusområden i strategin, speciellt då den är framtagen i så nära samverkan mellan näringsliv, tjänstemän, politiker och andra aktörer. Med en samverkande och strukturerat hållbar besöksnäring som nav och motor kan vi tillsammans skapa ett starkt platsvarumärke för Trollhättan för att på allvar konkurrera på den regionala, nationella och internationella marknaden, säger Anki Carlsson.
– Vi vill kunna skapa och erbjuda en helhetsupplevelse för alla våra besökare till Trollhättan, få dem att uppleva vår stad med dess helt unika och vackra natur, ta del av det utbud av evenemang, kulturupplevelser och aktiviteter som finns här vare sig du besöker oss som privatperson, affärsresenär eller mötesdeltagare, säger Maria Engström Weber, VD för Destinationsbolaget Visit Trollhättan Vänersborg.
Mer om strategin:
Relaterad information
Mer om strategin
Besöksnäringsstrategins sex fokusområden:
- Nature-& OutdoorTourism
- Sportarrangemang
- Kulturupplevelser
- Möten
- Evenemang
- Trollhätte Kanalpark
Platsvarumärkesarbetet fokuserar på etableringsfrågor och talangattraktion kopplat till Trollhättans besökare.
Mer om Trailhättan:
Trailhättan – vandra, jogga, cykla
Mer om geoparken:
Platåbergens geopark