Lyssna
Anthony Khalil sitter på en trave återbrukad kantsten som kommer användas när norra Kungsgatan byggs om och öppnas upp för trafik. Anthony Khalil sitter på en trave återbrukad kantsten som kommer användas när norra Kungsgatan byggs om och öppnas upp för trafik.

Återbruk av stenar minskar klimatpåverkan

Trampad på och överkörd många gånger om på olika platser i Trollhättan. Nu väntar samma behandling igen. "Vi använder återbrukad sten i arbetet med att öppna vägen vid Kungsporten. Förutom att det minskar klimatpåverkan sparar vi mycket pengar genom att slippa köpa ny sten", säger Anthony Khalil, entreprenadingenjör i Trollhättans stad.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

I prydliga rader, sorterade på storlek och form, har de bohuslänska granitstenarna samlats på Munkebo. De har tidigare varit utplacerade på gator och torg i olika områden Trollhättan, men blivit uppgrävda och lagda åt sidan när nya projekt och platser tagit form. Nu har de samlats upp och transporterats till den före detta avfallsanläggningen Munkebo, som förvandlats till upplagsplats.

Dubbelt återbruk

I det pågående arbetet vid Kungsporten, där man öppnar upp norra Kungsgatan för trafik, står två travar med kantsten från Munkebo som strax ska ned i gatan – precis som högen med den mindre plockstenen strax där bakom, vilken kommer från före detta avfallsanläggningen Svenäcker, också den förvandlad till upplagsplats.

– Besparingen jämfört med att köpa ny sten uppskattar jag till drygt 50 000 kronor, Samtidigt återanvänder vi också mycket av den sten vi hittar när vi gräver upp på platsen, säger entreprenadingenjör Anthony Khalil, och pekar på raden av kantsten som rests för att forma linjen i den kommande sträckningen.

– Då slipper vi även inköp av ny sten, transporter och utsläpp.

Återbrukad sten i farthinder

Så småningom ska två farthinder sättas ned vid Kungsporten, också där finns inslag av återbruk med.

– Det består till stor del av gatsten som tidigare legat på våra gator i Trollhättan. Vi skickade gatstenen till fabriken som tillverkar farthindret, avslutar Anthony Khalil.

Senast granskad 2024-10-24 av PERIVA