Förbättrad bygglovsinformation och AI-assistent för enklare navigering i bygglovsprocessen
Att ansöka om bygglov kan vara en komplex och tidskrävande process. Men nu har vi gjort det enklare för alla som planerar att bygga, förändra eller riva. Med uppdaterad och mer tillgänglig information på webben, lansering av en ny AI-assistent och dashboards som visar handläggningstider ska det bli lättare att navigera i bygglovsprocessen.
På de nya bygglovssidorna finns tydliga steg-för-steg-guider som beskriver hela processen med att söka bygglov. Guiderna är anpassade för olika typer av projekt, för att enkelt hitta rätt information beroende på vad som ska byggas. Dessutom finns förklaringar av svåra ord och juridiska termer för att göra sidan så användarvänlig som möjligt. Tillsammans med e-tjänsten för bygglov som lanserades tidigare under året ska satsningen underlätta för de som söker bygglov i Trollhättan.
Även företagare som planerar att bygga har nu fått mer riktad information, med en egen sektion på hemsidan som täcker de specifika krav och processer som gäller för kommersiella projekt. Detta är en del av Trollhättans Stads arbete för att göra bygglovsprocessen smidigare för alla, oavsett om man söker som privatperson eller företagare.
– Att söka bygglov är för många något som kanske bara görs en eller några få gånger, och vi vet att bygglovsprocessen kan vara utmanande. Genom att förbättra vår information och införa digitala lösningar vill vi göra det enklare att ta sig igenom processen och få den hjälp som behövs, säger Marina Djakovic, bygglovshandläggare och en av de medarbetare som varit involverad i utvecklingsarbetet.
AI-assistent hjälper dig direkt på hemsidan
En av de stora nyheterna är lanseringen av den nya AI-assistent, som snabbt och enkelt kan svara på frågor om bygglov. Assistenten har utvecklats för att vara en hjälpande hand och kunna guida sökarna i processen utanför bygglovskontorets öppettider.
– Vi vet att det finns behov av snabb tillgång till information och service och AI-assistenten är ett test för att utforska nya möjligheter inom digital service. Just nu kan den svara på allmänna frågor om bygglov, men den är under utveckling och vi ser fram emot att göra den ännu mer användbar framöver. Om den inte kan svara på en specifik fråga kan den ändå hjälpa de sökande vidare i processen i vad som är nästa steg, förklarar Amanda Jeppsson,
Ny dashboard med handläggningstider
För att ge ännu bättre service finns nu också dashboards som visar aktuella handläggningstider för olika typer av bygglov och åtgärder för anmälan. Syftet är att den som ansöker ska kunna få en tydligare uppfattning om hur lång tid det kan ta innan den får sitt besked.
– Genom att visa handläggningstider får sökande en tydligare bild av hur lång processen kan ta under olika delar av året – det hänger ju ihop med hur många ärenden som kommer in till oss, säger Malin Garman, bygglovshandläggare med särskilt fokus på utveckling och digitalisering.
Kika in på de nya bygglovssidorna på Trollhättan stads webbplats.