Förskolepersonalen som vågar ta de svåra samtalen
På Vällingklockans förskola arbetar hela personalgruppen systematiskt med att tidigt uppmärksamma och ta tag i tecken på trauma, ohälsa och våld bland barn och vårdnadshavare. ”Att våga fråga och att våga agera – gör vi det kan vi ändra framtiden för barn och vuxna som behöver hjälp”, säger Emelie Linné, barnskötare på förskolan.
I 18 år har hon arbetat på förskola, hela tiden på Kronogården. Här träffar hon idag barn vars föräldrar hon själv haft i förskola när de var små. Emelie Linné brinner för sitt jobb och området hon verkar i. Sedan en tid tillbaka har hon en delad tjänst, där hon två dagar i veckan arbetar på Enheten mot våld i nära relation i Trollhättans stad.
– Det är otroligt lärorikt. Jag får en inblick i arbetet med våldsutsatta kvinnor och tar med mig massor av verktyg som jag kan använda på förskolan, i mötet med barn och vårdnadshavare som lever i sådana sammanhang. Till Enheten mot våld i nära relation kan jag bidra med min erfarenhet av att arbeta i förskolan och skapa barnaktiviteter för kvinnor och barn som behöver bo på skyddat boende, säger Emelie Linné.
Det tillitsbyggande arbetet är viktigt
Vällingklockans förskola arbetar sedan fler år tillbaka medvetet för att tidigt uppmärksamma signaler på att saker och till inte står rätt till på hemmaplan. Förskolans personal arbetar tätt tillsammans med barnhälsovårdsteamet, barn för barn.
– För oss som verkar i en mångkulturell stadsdel som Kronogården är det viktigt att vårdnadshavarna känner tillit. Många är nya i Sverige och har saknar kunskap om vad förskolan, socialtjänsten, Polisen och andra aktörer i samhället har för uppdrag, säger Emelie Linné.
Därför ordnar Vällingklockans förskola föräldrautbildningar, där vårdnadshavarna och deras anhöriga får träffa Polisen, socialtjänsten och fältenheten. Utbildningen, såväl som de trygghetssamtal som förskolan har med vårdnadshavarna varje termin, är en bra grogrund i de fall förskolepersonalen behöver påtala tecken på ohälsa eller andra missförhållanden, berättar Emelie Linné.
– På vår förskola möter vi personer som varit med om krig och flykt och andra tragiska händelser. Ett brandlarm kan trigga i gång en kraftig reaktion hos ett barn, som kanske förknippar det med ett flyglarm. Barn ser och hör mer än vad man tror.
”Vi måste ha antennerna ute”
På Vällingklockans förskola är därför alla medarbetare utbildade i traumamedvetet bemötande. Det finns många symptom att vara vaksam på och därför hjälps all personal, oavsett avdelning, åt för att snabbt identifiera tecknen. Förskolans roll är både att informera vårdnadshavare om vad man har observerat och att bearbeta traumat tillsammans med barnet.
– Alla har inte talet men då har vi andra strategier för att nå fram. Man kan rita, spela eller leka sig fram till fler svar från barnen. Det viktiga är att skapa en öppen miljö, där barnet får känna alla känslor, säger Emelie Linné.
– Det är för barnen vi är här. Vi måste ha antennerna ute.