Genomförandeavtal om nya slussar öppnar upp för framtida möjligheter i Trollhättan
Kommunstyrelsen har under onsdagen 2 oktober godkänt ett genomförandeavtal som reglerar byggnationen av nya slussar i Trollhätte kanal. Avtalet fastställer hur Trafikverket, Sjöfartsverket och Trollhättans stad ska samarbeta kring projektet, inklusive ansvar för markåtkomst, kostnader och underhåll. Förutom att säkra framtida sjöfart pekar avtalet ut flera positiva utvecklingsmöjligheter för Trollhättan som i slutändan gynnar invånare, besökare och näringsliv.
– Det här avtalet visar hur vi gemensamt ska säkerställa att projektet genomförs med största möjliga hänsyn till Trollhättans värden och invånarnas bästa. Det ger oss också möjlighet att utveckla Trollhättan för att skapa mervärden för både boende, besökare och näringsliv, säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande.
Åtgärder i genomförandeavtalet skapar nya möjligheter för Trollhättan
Genomförandeavtalet omfattar flera konkreta och viktiga åtgärder som kommer att ha stor betydelse för både invånare och besökare i Trollhättan. Här är några av dem:
Utveckling av nuvarande slussområde: När de nuvarande slussarna tas ur bruk öppnas möjligheter för att utveckla området på nya sätt. Detta ger Trollhättans stad tillsammans med Sjöfartsverket möjligheten att utveckla och tillgängliggöra slussområdet på nya sätt och ge området nytt liv för både invånare, besökare och verksamheter. Se idébilder på nuvarande slussområde och lämna dina tankar om utvecklingen i framtiden.
Byggnation av nya broar: I samband med byggnationen av nya slussar behöver Olidebron tas bort. Trafikverket köper Olidebron från Trollhättan stad och ersätter sedan denna med en ny bro över bergkanalen, som tillåter både gång-, cykel-, bil- och kollektivtrafik (mellan Västergärdet och Innovatum). Dessutom ansvarar Trafikverket för att bygga ytterligare en bro över de nya slussarna. Det här innebär framöver smidigare trafiklösningar som förstärker tillgängligheten till och framkomligheten i området för boende och företag.
Besökscentrum: Ett besökscentrum planeras i samband med projektet, vilket syftar till att locka turister och intressenter att följa och lära sig mer om bland annat byggnationen av nya slussar.
Kompensationsåtgärder: Projektet kommer att ha en betydande påverkan på områden med höga värden för naturmiljö, friluftsliv och kulturmiljö. För att säkerställa att dessa värden bevaras och att påverkan hanteras på ett ansvarsfullt sätt ska ett separat genomförandeavtal tas fram. Det avtalet ska reglera specifika kompensations- och skyddsåtgärder, med målet att se till att Trollhättans invånare fortsatt har tillgång till viktiga områden för både rekreation och kultur. På så sätt säkerställs att den långsiktiga utvecklingen sker med största möjliga hänsyn till natur och samhälle.
Hållbar hantering av överskottsmassor och transporter regleras i genomförandeavtalet
Genomförandeavtalet reglerar även hur projektet ska hantera de stora mängder överskottsmassor som uppstår, särskilt från schaktning och muddring. Trafikverket arbetar aktivt för att minimera påverkan på både miljön och närboende. En stor del av massorna planeras att transporteras sjövägen för att minska belastningen på vägnätet och minimera störningar i form av buller och ökad trafik.
För att möjliggöra transporterna kan en provisorisk passage över eller under E45 komma att byggas. Trafikverket ansvarar för att anskaffa nödvändiga tillstånd och bekosta både byggnationen och återställandet av området när arbetet är klart.
Det finns också planer på att använda ett område på Lextorp som tillfälligt mellanupplag för massorna. Om fältundersökningar visar att området är lämpligt, kommer Trollhättans stad och Trafikverket att ingå ett separat arrendeavtal för platsen. Detta säkerställer en effektiv hantering av massorna och minimerar påverkan på lokalmiljön. Dessutom undersöks möjligheterna att återanvända massorna i stadens egna projekt, vilket kan minska transporter och klimatpåverkan.