En konsertscen i bakgrunden, i förgrunden ett folkhav och långbord där människor sitter och äter och dricker Foto: CityTrollhättan

Hållbart Smaka på Trollhättan

Smaka på Trollhättan, hålls årligen i maj månad på Drottningtorget och har snabbt etablerat sig som ett av stadens mest folkkära och hållbara evenemang. Smaka genomfördes för första gången 2020, men då som världens första hybrida matfestival på grund av corona-restriktionerna. De senaste tre åren har Smaka på Trollhättan genomförts som det var tänkt från start: på Drottningtorget – i hjärtat av staden och i trollhättebornas egna vardagsrum.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Trots sin relativt korta existens har Smaka på Trollhättan blivit en självklar del av stadens kulturella eventlandskap. Detta beror till stor del på evenemangets inkluderande karaktär och fokus på hållbarhet.

- Smaka är ett arrangemang för alla. Vi vill att besökarna ska känna att de befinner sig i sina egna vardagsrum, en plats att dela med familj och vänner, säger Nathalie Gustafsson, från City Trollhättan och projektledare för Smaka på Trollhättan.

Hållbarhet i fokus

Hållbarhet är en central del av Smaka på Trollhättan. Matupplevelsen står i centrum, med restauranger som fokuserar på lokala råvaror och serverar mat på miljövänliga tallrikar av palmblad med bestick i trämaterial. Drycker serveras i glas av återvunnen hårdplast som kan återanvändas år efter år, och besökarna uppmuntras att skölja sina glas innan de beställer nytt. Förutom restaurangbodarna är även salu- och matmarknaden ett mycket populärt inslag där man kan handla matvaror av hög kvalitet.

- Smaka arbetar även i nära samverkan med PreZero för att hantera avfall på rätt sätt och för att göra det enkelt för besökarna att bidra till ett hållbart arrangemang, säger Nathalie Gustafsson.

- Vi samverkar även med företaget Dvala där all personal under Smaka använder sig av t-shirts som efter evenemanget tvättas och återanvänds vid andra evenemang. Det minskar textilavfallet och är ett led i vårt hållbarhetstänk, fortsätter Nathalie.

Involvering av lokala aktörer och unga talanger

Smaka på Trollhättan arbetar aktivt med att inkludera lokala aktörer och unga talanger. Elever och hemkunskapslärare från Trollhättans skolor förbereder sig och tränar under skolåret för att delta i matlagningstävlingar på scen.

- Vi vet att kök- och restaurangbranschen har ett stort behov av nya rekryteringar. Vi tror och hoppas att Smaka på Trollhättan och tävlingarna och arrangemangen för ungdomar kan hjälpa till att inspirera nästa generation att söka sig till en framtida karriär i den branschen, säger Anki Carlsson från näringslivsenheten Trollhättans Stad.

- Vi har sedan start samverkat med Svenska kockars förening, som bland annat är jury för såväl våra unga tävlingsdeltagare i Smakas unga stjärnkock, som för våra professionella lokala kockars tävling, Smakas stjärnkock, fortsätter Anki

I år var det extra fokus på att lyfta den blå näringen under Smakas matlagningsaktiviteter. Evenemangen inkluderade allt från föreläsningar om hållbarhet till ostron- och matlagningstävlingar. Ostrontävlingen på Smaka arrangerades av Nova Mat & Möten som också arrangerar European Oyster Championship i Trollhättan varje år. En nyhet för i år var att Europas största ostronprovning genomfördes under Smaka och arrangerades av en av våra sponsorer, företaget Consid.

- Sådana här event är ett led i att stärka våra övriga aktörer och evenemang i staden och visa upp Trollhättan som en stark reseanledning kopplat till just matarrangemang. Det är fantastiskt att se hur vi kan kombinera lärande med nöje och samtidigt lyfta fram hållbarhetsfrågor kopplade till mat och dryck, säger Anki Carlsson.

Kultur, musik och gemenskap

Smaka på Trollhättans ambition är att erbjuda något för alla åldrar. Ett av flera exempel på det är Kids Corner, där barn kunde träffa maskotarna Nallvin från Eko och Älvis från Arena Älvhögsborg, och delta i barndisco och godisregn.

- Det var otroligt uppskattat av våra yngre besökare och vi ser fram emot att utveckla detta ännu mer framöver, säger Nathalie Gustafsson.

Festivalen lyfter också fram kultur i många olika former. I år kunde besökarna till exempel besöka Amigo Inks tatueringsbod, och livemusik satte extra krydda på evenemanget.

- Vi hade mestadels artister och band med anknytning till Trollhättan. Det stärker vårt lokala kulturliv. Extra roligt var att en av våra sponsorer; Mio Trollhättan, arrangerade stans största After Work, och vi hade Carlsson with Friends på scenen. Det var tack vare Restaurang Savoy, som genom sina kontakter såg till att det blev genomförbart, säger Nathalie.

Hon menar att det är lite av Smaka på Trollhättans signum att samverka med sponsorer och aktörer och skapa happenings och aktiviteter för besökarna.

- Vi är övertygade om att det är en av de saker som gör arrangemanget så framgångsrikt och omtyckt av våra besökare, säger hon.

Ekonomisk och social hållbarhet

Smaka på Trollhättan utnämndes redan 2022 till Årets Hållbarhetskliv i Fyrbodal och nominerades till Årets Hållbarhetskliv i Västsverige. Evenemanget arbetar med alla tre hållbarhetsaspekter: ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.

- Genom att inkludera nästan 100 lokala aktörer från olika branscher, stärker Smaka på Trollhättan den lokala ekonomin och handeln i stadskärnan och vi ser en ökning av handeln i stadskärnan både före och under arrangemanget, säger Anki Carlsson.

Smaka på Trollhättan ställer höga krav på alla samverkanspartners när det gäller råvaror kopplade till mat och dryck. Det gäller allt från bestick, tallrikar och glas i miljövänligt material till att i år lyfta in Trollhättan Energi med konceptet Trash Talk, som på ett inspirerande sätt visade besökarna hur man på bästa sätt tar hand om avfall i hemmet. Den mesta av marknadsföringen sker digitalt för att minimera tryckt material.

En framtid av hållbarhet och gemenskap

Smaka på Trollhättan fortsätter att utvecklas och stärka sin position som ett hållbart och inkluderande evenemang. Fri entré fram till kl. 17 och en rimlig entréavgift därefter hjälper till att finansiera framträdanden och hålla en hög standard på arrangemanget.

- Entréavgiften är viktig för att vi ska kunna fortsätta genomföra och utveckla Smaka, men att vi har fri entré fram till seneftermiddagen är viktigt för att öka tillgängligheten och vara ett så inkluderande arrangemang som möjligt, säger Anki Carlsson.

Fokus på hållbarhet och gemenskap har gjort Smaka på Trollhättan till ett exempel för andra städer att följa.

- Smaka på Trollhättan visar att hållbarhet och nöje kan gå hand i hand, och att det är möjligt att skapa evenemang som både inspirerar och engagerar. Flera kommuner har kontaktat oss för att få inspiration och lära sig av vårt arbete med Smaka, vilket är fantastiskt roligt och stärker även Trollhättan som arrangörsort för event och evenemang i framtiden, säger Anki Carlsson.  

Läs mer om Smaka på www.smakapatrollhattan.se

Relaterad information

Samtliga bilder publiceras med tillstånd från CityTrollhättan.

Smaka på Trollhättan arrangeras av City Trollhättan och huvudsponsorer är Trollhättans Stad och Renta.

Senast granskad 2024-06-27 av ANDGLE