Lyssna
Två bilder. En bild på två glada kvinnor och en bild på en sjuksköterska med headset som sitter i ett samtal vid en dator. Från vänster: Emma Bilstrup, sjuksköterska/delprojektledare, Benedicte Hultgren, enhetschef och Jenny Björkman, sjuksköterska.

Ökad kvalitet och trygghet med hemsjukvård online

Just nu genomförs pilotprojektet hemsjukvård online. En snabb och lättillgänglig första bedömning från sjuksköterska förväntas öka kvalitet och trygghet för både patient och personal.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Under hösten pågår pilotprojektet hemsjukvård online inom hemtjänstområdena Karlstorp och Åsaka samt på äldreboendet Strömsviksvägen 99. I dessa verksamheter används en videosamtalsmodul i appen Visible care. Det möjliggör att omvårdnadspersonalen snabbare kan komma i kontakt med sjuksköterska.
– Det blir en ökad tillgänglighet till sjuksköterska och en ökad kvalitet på bedömningarna, säger Benedicte Hultgren, enhetschef inom hälso- och sjukvård.

Så fungerar det

Tanken med hemsjukvård online är att omvårdnadspersonal ringer in till sjuksköterskan när det uppstår en situation de behöver assistans med. Sjuksköterskan kan då göra bedömningen att ta hand om ärendet via ett videosamtal. 
– Hemsjukvård online är ett hjälpmedel för både omsorgspersonalen och sjuksköterskan. Det förbättrar kommunikationen, ökar tryggheten för patient och personal och bidrar även till en ökad klimatsmarthet, säger Emma Bilstrup, sjuksköterska.

Breddinförande 2025

Pilotprojektet kommer pågå året ut i de deltagande verksamheterna.
– Planen är att breddinföra hemsjukvård online under 2025, säger Benedicte Hultgren, enhetschef.

Målet med hemsjukvård online

  • Ökad tillgänglighet till sjuksköterskan​
  • Förbättrad kommunikation ​
  • Ökad kvalitet på bedömningarna
  • Ökad trygghet för patient och personal​
  • Ökad klimatsmarthet​
Senast granskad 2024-10-09 av HANSJO