Hög omställningstakt – 30 nya elbilar
1 januari 2028 ska fordonsflottan i Trollhättans stad vara helt fossilfri. Då biogasen försvinner från Trollhättan så innebär detta att ytterligare 50 000 liter bensin/år slutar att förbrukas. Omställningstakten behöver därför vara hög, vilket den också är – under hösten rullar ytterligare 30 elbilar in i verksamheten. "Vi har fortfarande 220 biogasbilar kvar att byta ut, men det kommer vi att lösa", säger Anders Hammarstedt, enhetschef på produktion.
I augusti kom 12 nya elbilar, och senare i höst anländer ytterligare 19 elbilar. Sex av fordonen från augusti-leveransen landade på Källstorpsgården, där enhetschef Lars Lindström valde eldrift när sex av de 13 biogasbilarna i hemtjänsten skulle bytas ut.
– Vi är jättenöjda, och jag rekommenderar verkligen fler att göra som vi. Dels gjorde tanktiderna, 20 minuter per fordon två gånger i veckan till Grävlingen, nästan en hel arbetsdag, dels är driften mycket billigare med el, säger Lars Lindström.
Inte heller någon av hans 40 medarbetare har haft några allvarliga synpunkter på bytet.
– Det har mest handlat om hitta rätt knappar till ventilation och andra inställningar, men det är ju inte så konstigt. De sitter mycket i bilen, som är en viktig del av deras arbetsmiljö, säger Lars Lindström.
Storsatsning på Källstorpsgården
Källstorpsgården har storsatsat och beställt ytterligare fem elbilar som kommer senare i höst.
– Riktigt roligt! Det gör dem till ett föredöme gällande elbilssatsningen som vi hoppas ska inspirera fler, berömmer enhetschef Anders Hammarstedt.
Koncernsamarbete
En viktig förutsättning är möjligheten till laddning och på parkeringen utanför Källstorpsgården har Eidar byggt tre stolpar som har två laddplatser vardera.
– Det bottnar i att vi har rätt förutsättningar, med ett mål om omställning i Trollhättans stad och att vi krokar arm med Eidar, säger Anders Hammarstedt.
– Vi ska vara möjliggörare för Trollhättans stads verksamheter, vad det än gäller. Eidar har gjort offensiva klimatsatsningar den senaste 10-årsperioden inom bland annat fordonsflottan, så det är klart vi löser detta, säger Daniel Ruus, fastighetsutvecklingschef på Eidar.
Laddnoder
Eidar har också nyligen monterat laddstolpar vid fler fastigheter tillhörande Trollhättans stad, bland annat vid Familjehuset och på Grävlingen. Det är en medveten strategi för att skapa ”laddnoder”.
– På Grävlingen har vi exempelvis två andra verksamheter som laddar sina bilar där.
De flesta av kommunens fordon rullar i snitt 3–4 mil per dag. Då räcker det oftast med en laddning över natten för en veckas bilkörning, säger Anders Hammarstedt.
Sparar 4 miljoner
Förutom de miljömässiga vinsterna ser han också möjligheten att spara pengar i skattebetalarnas plånböcker.
– Vi har 220 biogasfordon idag. De tankas både med bensin och biogas till en kostnad av cirka 4,5 miljoner kronor. Om alla dessa skulle köras på el skulle vi, med nuvarande elpris på cirka 50 öre kilowattimme, spara 4 miljoner kronor på bränsle, avslutar han.