Lyssna

Nu inför vi valfrihet inom hemtjänsten

Våra hemtjänsttagare kan nu välja om de vill få sina tjänster utförda av oss som kommunen eller av en privat utförare. Trollhättans stad inför valfrihetssystemet LOV.

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Alla som är beviljade hjälp i hemmet kan, med vissa undantag, välja vilken utförare som ska komma hem och hjälpa till med tjänster som städning, tvätt och personlig omvårdnad. För de med enbart hemsjukvård, ledsagning eller avlösarservice gäller begränsade förutsättningar att välja. Det kan också vara så att det inte finns något privat företag inom det område de bor i.

Vilka utförare av hemtjänst kan du välja mellan?

Just nu finns två valbara utförare av hemtjänst, båda utför hemtjänst i hela kommunen:

  1. Tesia AB (start from april/maj)
  2. Trollhättans stad

Vill du byta utförare av hemtjänst?

Om du vill byta utförare eller om du har frågor kontakta din biståndshandläggare genom att ringa Kontaktcenter på telefonnummer 0520-49 50 00. Om du inte gör något så fortsätter du att ha Trollhättans stads hemtjänst tills vidare. Byte av utförare sker utan extra kostnad.

Vår kommunala hemtjänstpersonal kommer att lämna informationsmaterial i alla hemtjänsttagares hem.

Kvalitet och trygghet

Trollhättans stad har godkänt de företag som är valbara. Våra hemtjänsttagare ska därför kunna känna sig säkra på att deras utförare lämnar tjänster av god kvalitet. Trollhättans stad är utförare på samma villkor som de privata företagen. För att säkerställa att informationen om utförarna är på lika villkor, och därmed jämförbara, tas en utförarpresentation fram för varje utförare.

trollhattan.se/utforarehemtjanst hittar du mer information samt frågor och svar.  

Senast granskad 2025-02-04 av JENMAR