
Trollhättan får sin första cykelöverfart – över Kungsgatan
Nu har passagen över Kungsgatan vid Kungsporten skyltats om till Trollhättans första cykelöverfart. Det innebär att fordonstrafiken på Kungsgatan får väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
– Vi vill göra det tydligare för alla trafikanter vad som gäller vid passagen. Redan idag gäller att bilförare ska väja för cyklister vid passagen, men genom att skylta om den till en cykelöverfart blir det ännu tydligare för cyklisterna, säger Fredrik Hallstensson, gatu- och parkchef på Trollhättans Stad.
Vid cykelöverfarten kommer det fortfarande att finnas ett övergångsställe. Det innebär att fordon både ska väja för gående och cyklister på den här platsen.
Vad är en cykelöverfart?
Cykelöverfarter infördes i svensk lagstiftning 2014 för att förbättra cyklisters framkomlighet och säkerhet i trafiken. Vid en cykelöverfart har fordonsförare alltid väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II som är på väg ut på eller redan befinner sig på överfarten. Samtidigt måste cyklister och mopedförare ta hänsyn till avstånd och hastighet hos fordon som närmar sig och inte köra rakt ut i hög hastighet.
En cykelpassage fungerar annorlunda. Där är det istället cyklister och mopedförare som ska väja för korsande trafik. Bilister och andra fordonsförare ska dock anpassa hastigheten för att undvika fara för cyklister som redan är ute på passagen.
– Cykelöverfarter finns redan i flera andra kommuner, men det här blir den första i Trollhättan. Ett litet men viktigt steg för att stärka framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister i stadsmiljön, säger Jennie Bergius Eriksson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Så fungerar det i praktiken
- Fordon som närmar sig cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklister och mopedister (klass II).
- Övergångsstället finns kvar – fordon ska också väja för gående.
- Cyklister ska ta hänsyn till trafiksituationen och inte köra ut på överfarten i hög hastighet.
- Här kan du se hur vägmärket för cykelöverfart ser ut!
- Mer om cykelöverfart och cykelpassage hos Transportstyrelsen.
Vi tackar alla trollhättebor för att ni är uppmärksamma i trafiken!