Lyssna

Vi har testat nya arbetstider inom hemtjänsten

Flera hemtjänstgrupper har testat att införa nya arbetstider. Två grupper har varit i gång sedan i mars 2024 och ytterligare två startade i början av september. Hur fungerade det, hur påverkade det våra hemtjänsttagare och vad tyckte våra anställda?

Kontaktcenter - en väg in

Öppettider

Måndag–fredag: 8:00–16:30

Vad kan kontaktcenter hjälpa mig med?

Besök oss

Gärdhemsvägen 9 461 83 Trollhättan

Anledningen till att vi provar nya arbetstider inom hemtjänsten är att våra hemtjänsttagare har störst behov av hjälp under morgon och kväll. Vilket innebär att vi behöver se till att vi bemannar upp de tiderna. Som det ser ut idag så har vi fler medarbetare i tjänst mellan klockan 14.00-16.00 än vad brukarnas behov kräver. Det vill säga de tider då arbetsbelastningen är som lägst.

Sammanställning av testinförandet

Hur fungerar det?
Hur arbetstiden ser ut för våra anställda beror på hur schemat planeras för gruppen. Exempelvis kan ett dagpass starta klockan 6.30 och sluta 15.30. Kvällspasset kan exempelvis starta 15.30 och sluta 23.00. Scheman planeras utifrån arbetsgruppen och våra hemtjänsttagares behov.

Alla av våra anställda är olika med individuella behov. Vi har yngre och äldre utan barn samt medelålders med barn. Alla har olika livssituation och rutiner. Våra yngre medarbetare vill ofta arbeta kvällspass medan de med små barn ofta hellre vill arbeta dagpass.

Hur påverkar det våra hemtjänsttagare?
Personalkontinuitet förbättras när tiden med nattpatrullen minskar. Många människor uppskattar att få hjälp av samma person som de tidigare träffat under dagen.

Våra anställda vet vilka personer som ofta redan är vakna när vi kommer på morgonen eller vilka som gärna vill gå till sängs senare. Vi anpassar vår hjälp till våra hemtjänsttagares behov och hur de själva vill ha det, så långt det är möjligt.

Vårt kvällspass avslutas med återlämning av nycklar och avrapportering efter att vi har varit hos våra hemtjänsttagare. Så de som lägger sig på kvällen gör det senast klockan 22.30. Innan arbetstiderna förändrades var det klockan 21.30, vilket flera tyckte var för tidigt. Men de som vill lägga sig tidigt får hjälp att göra det. Det samma gäller omvänt, de som vill sova längre på morgonen får göra det.     

Vad tycker våra anställda?
Några har uppskattat att kunna sluta tidigare på eftermiddagen. För att tex hämta hem barnen tidigare, ha möjlighet att delta på barnens eller sina egna aktiviteter.

Andra har uppskattat att börja senare på eftermiddagen och därmed hunnit med att kanske träna, uträtta ärenden eller annat under dagen.

Många av de som har barn i förskola har redan nattis. Övriga har löst behovet med sin förskola. För ensamstående har det fungerat bättre att arbeta dagtid.

Vanligtvis så vill många av våra anställda arbeta dagtid. Så när vi rekryterar vikarier eller nya medarbetare så söker vi ofta personer som är positiva till att arbeta kvällstid. Det vill säga vi försöker att lösa våra arbetspass så att det blir så bra som möjligt för alla.

Senast granskad 2024-10-03 av JENMAR