Digital vägledning
Digital vägledning är en tjänst som erbjuds av Trollhättans kommun till alla folkbokförda seniorer i kommunen. Det är en kostnadsfri tjänst som syftar till att hjälpa dig att använda dina digitala enheter på ett enklare sätt i din vardag.
Frågor och svar
Den digitala vägledaren arbetar främst genom inbokade hembesök. Två gånger i månaden håller den digitala vägledaren en drop-in aktivitet som kallas "Teknikhjälpen" på Mötesplatsen Strömkarlen. Även andra aktiviteter med digitala teman kommer att dyka upp på övriga mötesplatser.
Grundläggande användning av mobiler, datorer och surfplattor
Vi lär oss att navigera genom operativsystem, öppna program och hantera filer.
Internet och e-post
Utforska världen online, sök information, läs tidningar och hantera e-post.
Sociala medier
Få grepp om Facebook, Instagram och andra sociala plattformar för att ta del av olika intresseforum för att hålla kontakten med vänner och familj.
Videomöten och kommunikation
Anslut digitalt med nära och kära genom att lära dig använda plattformar som Messenger, WhatsApp, Telegram eller liknande appar.
Säkerhet och integritet
Få tips och råd om hur du skyddar dig online och håller personuppgifter säkra.
Hjälp att komma i gång i hemmet
Få hjälp med att göra skrivaren- TV:n- eller högtalarsystemet redo för enkel användning. Få tillgång till SVT Play och andra medietjänster med mera.
Tjänsten är till för dig som är 65 år eller äldre och bor i Trollhättans kommun.
Trollhättans stads digitala vägledare heter Max Lundell. För att boka ett hembesök behöver du upprätta ett ärende via samtal med Kontaktcenter på telefonnumret 0520-49 50 00 eller kontakt via digitalvagledare@trollhattan.se.
Hembesök
För att få hjälp vid ett hembesök måste du ha din utrustning och internetuppkoppling redo.
Teknikhjälpen
Teknikhjälpen äger rum två gånger i månaden. Exakta datum och klockslag anges i Mötesplatsens programblad. Glöm inte att ta med din utrustning dit.