Valbara utförare av hemtjänst
Om du är beviljad hemtjänst väljer du själv vem du vill få ditt stöd av. Du kan välja Trollhättans stad eller någon av de privata företag som är godkända av kommunen.
Alla som är beviljade hjälp i hemmet kan, med vissa undantag, välja vilken utförare som ska komma hem och hjälpa till med tjänster som städning, tvätt och personlig omvårdnad. Denna valfrihet kallar vi för ett valfrihetssystem inom hemtjänst. För dig med enbart hemsjukvård, ledsagning eller avlösarservice gäller begränsade förutsättningar att välja. Det kan också vara så att det inte finns något privat företag inom det område du bor i.
Kontakta din biståndshandläggare för att ändra utförare eller om du har fler frågor. Byte av utförare sker utan extra kostnad.
I Trollhättan finns följande hemtjänstleverantörer
- Tesia – utför hemtjänst i hela kommunen
- Trollhättans stad – utför hemtjänst i hela kommunen
Vår verksamhet
Tesia är en valbar utförare som sätter människor i fokus. Vår målsättning är att du ska må bra och känna dig delaktig i besluten kring din vård. Därför vill vi arbeta flexibelt, individuellt och förebyggande med dig och dina anhöriga.
Vi är ett auktoriserat vårdföretag som grundades och drivs av en IVA/anestesi-sjuksköterska sedan år 2000. Vi har gedigen erfarenhet inom vård och omsorg och arbetar ständigt för att du ska få ett professionellt och engagerat bemötande i en säker och trygg miljö.
Vi erbjuder hemtjänst och RUT- & ROT-tjänster.
Vår personal och kompetens
Personalen som arbetar hos oss är noggrant utvalda där vi lägger stor vikt vid att hitta rätt person för rätt plats, utöver erfarenhet och utbildning värdesätter vi mjuka värden. Med små arbetsgrupper kommer du lära känna vår personal som snabbt blir trygga med just dina rutiner vilket vi ser ger ökad trygghet och nöjdhet hos våra befintliga brukare.
Våra områden i Trollhättan
Hemtjänst utförs av oss mellan kl 07:00 och 23:00 under årets alla dagar i hela Trollhättans kommun.
Våra tilläggstjänster
Städ, tvättservice, fönsterputs, trädgårdsskötsel, snöskottning, datasupport, snickeri, övriga önskemål på tilläggstjänster kan diskuteras.
Vår profilering
Tesia är ett nytänkande företag med hög tillgänglighet. Vi är med i utvecklingen av dagens moderna äldreomsorg. Vår småskalighet möjliggör att fatta snabba beslut och därmed kunna sätta brukaren och anhöriga i centrum.
Kontaktuppgifter
Besöksadress: Fabriksvägen 2, 461 39 Trollhättan
Växel: 0520-199 00
Telefontid vardagar: 07:00-23:00
Mail: info@tesia.se
Övriga upplysningar
Hos Tesia uppmärksammar och uppmuntrar vi dina åsikter, intressen och behov såväl som dina anhörigas. Tillsammans med dig utvecklar vi en bättre och modernare äldreomsorg.
Kontakta oss gärna och förhör dig mer om vår verksamhet.
Vår verksamhet
Vårt mål är att du skall må bra och känna trygghet. Vi arbetar med omsorg och har en helhetssyn på människans livssituation. Du är i centrum och all hemtjänst utförs i samråd med dig eller om du önskar i samråd med dina anhöriga. Vår målsättning är att du skall få hjälp av så få personal som möjligt. Vår personal och kompetens.
Vår personal och kompetens
Hemtjänsten i Trollhättans stad har utbildad personal med lång erfarenhet inom vård/omsorg. Vi har kunskap och erfarenhet av bland annat: psykiatri, demensvård, nutrition, vård i livets slutskede, missbruk och olika kulturer och språk.
Våra områden i Trollhättan
Hemtjänst utförs av oss mellan klockan 07:00 och 23:00 under årets alla dagar i hela Trollhättans kommun.
Våra tilläggstjänster
Trollhättans stad erbjuder inga tilläggstjänster.
Vår profilering
Trollhättans stads hemtjänst har mångårig erfarenhet av att ge vård och omsorg i hemmet.
Övriga upplysningar
Trollhättans stad har en säker nyckelhantering och all personal bär ID-kort. När du väljer oss kommer du tillsammans med din kontaktpersonal att göra en genomförandeplan där ni planerar när och hur dina hemtjänstinsatser skall utföras. Målsättningen är att Du ska vara nöjd och vi värdesätter alltid dina synpunkter för att kunna förbättra oss.
Kontaktuppgifter
Omsorgsförvaltningen, Biståndsenheten
Besöksadress: Gårdhemsvägen 9, 461 83 Trollhättan
Kontaktcenter telefon: 0520-49 50 00
Telefontid vardagar: klockan 8.00 – 16.30
Trollhättans stad har godkänt de företag du kan välja mellan. Du ska därför kunna känna dig säker på att din utförare lämnar tjänster av god kvalitet. Trollhättans stad är utförare på samma villkor som de privata företagen. För att säkerställa att informationen om utförarna är på lika villkor, och därmed jämförbar, tas en utförarpresentation fram för varje utförare. Läs därför gärna igenom dem innan du gör ditt val.
Frågor och svar
Omsorgsavgiften förändras inte genom ditt val av utförare. Det är samma avgift vilken utförare du än har valt. Du får en räkning från Trollhättans stad precis som förut.
Börja gärna med att läsa igenom utförarpresentationerna som finns för varje aktör, innan du gör ditt val. När du vill välja kontaktar du biståndsenheten som kan förklara hur det går till. Du kan också fylla i blanketten.
När du har fyllt i blanketten skickar du den till:
Trollhättans Stad
Omsorgsförvaltningen, Biståndsenheten
Gårdhemsvägen 9
461 83 Trollhättan
Det är enkelt för dig att byta utförare när du vill. För att göra detta använder du blanketten för val eller byte av utförare. Du kan också vända dig direkt till biståndsenheten så hjälper de dig. Du har sju dagars uppsägningstid och du behöver inte motivera ditt byte.
Nej, du måste inte välja. Om du inte väljer blir det Trollhättans stads hemtjänst som kommer hem till dig.