Inköp av mat och dagligvaror
Om du inte själv kan utföra dina inköp av mat och dagligvaror finns möjlighet att ansöka om stöd för inköp via e-handel. Ditt behov bedöms av biståndsenheten.
Ansök om stöd med inköp av mat och/eller dagligvaror
E-handel
När du har fått stöd för inköp som en beviljad insats utförs inköpet digitalt i de butiker som Trollhättans stad har ett upphandlat avtal med. Du behöver inte ha egen teknik för att göra inköpet. Vårt kommunala serviceteam kommer hem till dig med en surfplatta och ger stöd både för att komma i gång och för att genomföra inköpen.
Matleverans
Personalen i vårt serviceteam levererar din mat i en kylbil en gång per vecka på en bestämd dag. Om du har insatsen uppackning hjälper de dig med det också.
Betalning
När du fått stöd för inköp beviljat betalar du enligt gällande taxa för dina insatser. Kostnaden för butikens packning och leverans betalar kommunen. Dina varor betalar du med bank- eller kontokort. Mer information får du från personal i serviceteamet.
Valfrihet att välja butik
Från 1 december 2024 finns möjlighet för dig som har beslut om inköp av dagligvaror att välja leverantör. I dagsläget är det ICA Jätten och Coop Kronhjorten som det går att välja mellan. Vi hoppas att det kommer att bli fler matbutiker allt eftersom. Du kommer att få möjlighet att byta matbutik två gånger per år.
Frågor och svar
Ring till din matbutik och tala om vilken vara du saknar, så kan de kanske lägga in den om det är möjligt.
Anledningen är att varan som var beställd av någon anledning inte fanns i butiken då de plockade ordern. För mer information kontakta din matbutik.
Serviceteamet kan undersöka om det är möjligt att returnera varan och då få en återbetalning. Är det kyl-, frys- eller färskvaror är det tyvärr inte möjligt.
5 procent för omsorgskunder per dag. Plockavgiften försvinner. Leverans utan någon extra kostnad. Det läggs alltid på en reservationsavgift på 15 procent vid köp för till exempel viktbaserade varor.
Ja, men fakturan kommer via mejl. Så du måste ha en mejladress som du har tillgång till. Andra betalningsmedel är bankkort eller ett butikskort med betalfunktion.
Nej, men att skaffa ett konto och betalning går alltid smidigast om du har Bank-ID.
Det beror på i vilket område du bor. Vissa områden har leverans på förmiddagen och andra områden har leverans på eftermiddagen.
Ja, vi har en kylbil med frysboxar där vi förvarar alla frysta varor.
Du har ett inköpstillfälle varje vecka.
Du kan göra banköverföringar till ditt butikskort och även lägga det på autogiro. Men du kan också skicka in en autogiroblankett om du inte har möjlighet till att göra en banköverföring själv. Den tar däremot längre tid, från att den har blivit godkänd så görs första dragningen generellt nästkommande månad.
Då kommer du att från och med 1 september 2024 att få beställa färdigrätter från den butik som vi har avtal med samtidigt som du handlar dina övriga dagligvaror.
Då kommer du att få möjligheten att i stället ansöka om insatsen inköp via e-handel. Våra biståndshandläggare gör en bedömning om du har rätt till den insatsen.
Om du har specialkost som inte går att köpa via e-handel i butik så ska du kontakta våra biståndshandläggare. En läkare, sjuksköterska eller dietist, ska styrka ditt behov av specialkost. Har du idag ett redan bedömt behov av specialkost behåller du ditt beslut. Specialkosten kommer, också fortsättningsvis, från Sodexo. Serviceteamet hjälper dig med beställning och leverans.
Vårt kommunala serviceteam levererar din mat en gång per vecka på en bestämd dag. Maten levereras med kylbil och bärs in. Om du har insatsen uppackning så hjälper de dig med det.
Relaterad information
Tips! Du vet väl om att du som senior kan äta lunch på Nordängen, Landbogården, Humlan och Strömkarlen. Tänk på att förboka dagen innan.