Asfaltering
Varje år utför många asfalteringsprojekt, dels för att underhålla stadens gator och vägar men också för att återställa platser där det till exempel grävts i gatorna i andra projekt.
Då asfalterar vi
Asfalteringsarbeten pågår ungefär april-december, då asfalteringsverken har sin produktion i gång.
Trafikstörningar i samband med asfaltering
Vid asfalteringsarbeten påverkas trafiken tillfälligt. Vi försöker alltid planera arbeten så de ska påverka så lite som möjligt. Vänligen respektera vägvisningsskyltar och trafikanordningar under asfalteringsarbeten.
Asfaltering i Trollhättan
I Trollhättan finns 25 mil gata och varje år har vi som mål att laga och underhålla 4% av den sträckan. Vi har 15,5 mil cykelvägnät och där är målet att underhålla och laga 3,5% per år.
Vi har en plan, som vi kallar för asfaltsprogrammet, där vi prioriterar hur vi ska arbeta med underhåll av våra gator och vägar för att förebygga skador. För att kunna planera vägunderhållet inventerar och analyserar vi regelbundet Trollhättans gator och vägar varje år.
Asfalten slits mest under vintersäsongen då temperaturväxlingen gör att vattnet i marken fryser och tinar flera gånger. Efter vintern reparerar vi de gropar i gatan, så kallade potthål, som bildats.
Planering i samverkan med ledningsägare
I samverkan med de som äger ledningar som ligger i stadens mark tar vi fram ett behovspaket för när och var underhållet bör ske. Detta samarbete är viktigt för att arbetet med att underhålla vägarna inte ska krocka med till exempel planerat underhåll av ledningar
Varje år gör vi en plan för de gator och vägar som är prioriterade för underhållsasfaltering och även asfaltering för återställande efter grävningar i marken.
Det finns olika anledningar till varför vi inte alltid lyckas genomföra de asfalteringsprojekt som är planerade. En av dom är väder och vind - är det för kallt så går det helt enkelt inte att tillverka asfalt och heller inte utföra asfalteringsprojektet. Asfalteringsverken har öppet sin produktion från april till december.
Priset för asfalten påverkar också hur många projekt som vi kan genomföra inom satt budget. I dagsläget har asfaltpriset gått upp och därav kan vissa projekt skjutas fram till nästkommande år.
Klimatamedveten asfaltering
I Trollhättan tar vi klimatansvar på allvar, även när vi bygger och underhåller våra vägar. Asfaltens tillverkning är energikrävande och genererar koldioxidutsläpp, vilket har en direkt påverkan på klimatet. Därför har vi infört tydliga utsläppsmål för all asfalt som används i våra projekt – krav som skärps varje år för att vi ska kunna minska klimatavtrycket från vår infrastruktur.
Varje år ställer vi krav på maximala koldioxidutsläpp (CO2e) per ton asfalt, och dessa krav blir striktare för varje år. Här är gränsvärdena som gäller för asfaltmassan vi använder:
- 2024: Max 30 kg CO2e per ton (ABS), 27 kg CO2e per ton (ABT)
- 2025: Max 29 kg CO2e per ton (ABS), 26 kg CO2e per ton (ABT)
- 2026: Max 28 kg CO2e per ton (ABS), 25 kg CO2e per ton (ABT)
- 2027: Max 27 kg CO2e per ton (ABS), 24 kg CO2e per ton (ABT)
Dessa mål hjälper oss att hålla kursen mot att halvera utsläppen från asfalt jämfört med 2015 års nivå till 2030, och nå vårt långsiktiga mål om att vara klimatneutrala år 2045.
För att säkerställa att våra krav efterlevs kräver vi att alla leverantörer redovisar och verifierar sina utsläpp. De måste lämna in en miljövarudeklaration (EPD) för sin asfaltmassa – en tredjepartsgranskad rapport som visar produktens klimatpåverkan. Den här uppföljningen gör att vi kan vara säkra på att varje ton asfalt som läggs i Trollhättan bidrar till vårt klimatmål.