Barn- och elevhälsa
Eleverna i skolan har tillgång till personer med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska kunskaper som kan ge stöd och hjälp. Varje skola har ett elevhälsoteam där rektor leder gruppen. Om du vill komma i kontakt med din skolas elevhälsoteam ska du kontakta rektor på ditt barns skola.
Det övergripande syftet med barn- och elevhälsoarbetet i Trollhättans stad är att främja varje enskilt barns och elevs lärande och utveckling mot utbildningens mål. Barn- och elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Förebyggande insatser innebär att tidigt identifiera tecken på ohälsa, hinder för lärande och utveckling samt undanröja dessa hinder. Hälsofrämjande arbete innebär att identifiera friskfaktorer som leder till hälsa och underlättar utveckling och lärande.
Stöd till både förskola och grundskola
Skollagens krav på elevhälsa omfattar inte förskolor utan gäller först från förskoleklassen och uppåt. Däremot har rektor i förskolan ansvar för att barn som behöver särskilt stöd får det. I Trollhättans kommunala förskolor har rektorer valt att förstärka utbildningens förebyggande och hälsofrämjande arbete, med att anpassa verksamheten utifrån varje barns förutsättningar, med specialpedagogisk och psykosocial kompetens.
Elevhälsoteam på varje skola
Eleverna i grundskolan har tillgång till personer med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska kunskaper som kan ge stöd och hjälp. Varje skola har ett elevhälsoteam där rektor leder gruppen. Om du vill komma i kontakt med din skolas elevhälsoteam ska du kontakta rektor på ditt barns skola.
All personal har ett gemensamt ansvar för barn- och elevhälsoarbetet. Olika personalgrupper måste samverka och vid behov ta externa kontakter för att åstadkomma en god miljö för alla barn och elever. Barn- och elevhälsoarbetet leds av rektor och varje förskola och skola organiserar arbetet utifrån de lokala förutsättningarna och behoven. Är du nyfiken på att veta mer om hur de enskilda förskolorna och skolorna bedriver barn- och elevhälsoarbetet så är du välkommen att kontakta verksamhetens rektor.
HBTQI-certifiering
Delar av verksamheten Barn- och elevstöd genomgår HBTQI-certifiering. Det är ett långsiktigt arbete som syftar till att stärka kompetensen och förmågan att möta alla elever. Här kan du se en film där verksamhetschef Birgitta Lundskog och skolsköterska Marjut Bäckström beskriver målet med certifieringsarbetet.