Kunskapsresultat Likvärdig skola
Utbildningsförvaltningens bedömning är att personal och skolledning har lyckats bra med att genomföra organisationsförändringen rörande likvärdig skola. Elevernas resultatutveckling är, så långt som det i nuläget går att bedöma, försiktigt positiva.
Utbildningsnämnden fattade beslut om att förändra skolorganisationen i Trollhättans stad från höstterminsstarten 2021, genom att Frälsegårdsskolan F-6 och Kronan 7-9, avvecklades och Kronan F-6 omorganiserades till en F-3-skola. Dessa skolor hade hög andel utrikesfödda elever, låg andel behöriga lärare och generellt låga resultat jämfört med andra skolor i Trollhättan. Beslutet innebar att eleverna placeras på antingen Stavreskolan, Lyrfågelskolan, Strömslundsskolan, Paradisskolan eller Skogshöjdens skola.
Åtgärderna har redan från höstterminen 2021 minskat skolsegregationen i Trollhättans stad och skapat en mer blandad elevsammansättning på flera av stadens skolor. De allra flesta elever som bytt skola undervisas i högre grad av behöriga lärare, vilket på sikt förväntas bidra till att fler elever når målen i skolan. Uppföljning visar att såväl skolnärvaro som betygsresultat för dessa elever har utvecklats i positiv riktning eller följer övriga elever.
Forskning och erfarenhet visar att skolbyten kan innebära att elevers resultat sjunker något i samband med själva skolbytet. Utvecklingen mot ökad måluppfyllelse och stigande resultat förväntas därför få effekt först på längre sikt. Förändringarna utgör de första stegen i ett långsiktigt arbete mot en minskad skolsegregation. De långsiktiga effekterna av den förändrade skolorganisationen kommer inte att kunna bedömas förrän de första elevkullarna som genomfört hela sin skoltid i den nya skolorganisationen har lämnat årskurs 9.